Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Úvodní setkání kurzu Vzdělávací technologie 21. století

Chvilku trvalo, než jsem se“prorvala“ do místnosti, na 25 pokus se to povedlo:-) Zádrhel ve FlashPlayeru způsobil, že jsem nemohla vstoupit, naštěstí jsem problém rozetnula instalací novější verze.
Pár vteřin mi trvalo, než jsem se rozkoukala, prostředí MOODLE a DimDim Web Meeting neznám, takže si teprve osahávám, a musí přiznat, že na omak je hebké, sametové a hlavně – sedí mi jeho jednoduchý střih.
A nyní k obsahu – s názorem Raye Kurzweila, že ICT roste exponenciálně, musíme souhlasit všichni, stačí, když se zeptáte dětí ve škole, co budou dělat po výuce – „Půjdu na Face, budu hrát World of Warcraft, budu na Lidech, najdu si nějakou hudbu na youtube..“ Počítače se nám rozlezly všude, i do těch nejchudších domácností.
Počítače a zase počítače. Kde bychom byli bez nich? Možná se svojí rodinou a sousedy někde na grilování, nebo v lese na houbách, tancovačce či přátelském posezení?
Dávám otázku – ničí počítače lidské vztahy? Jak moc je ohroženo sociální učení a Vygotského koncepce sociálního původu učení? Co se stane v případě velkého omezení sociálního učení a nahrazení lidského prostředí počítači?
Kreativní myšlení ve výuce i jinde – velké ANO! Ale ne každý ho má, ne každý ho používá. Často naráží kreativita na ztrnulý mozek, který vlastní šedivý stereotypák, kterého však nemůžete „obejít“, stojí mezi námi a uplatňováním ICT ve výuce jako zeď mezi Izraelem a Palestinou, přes kterou Palestinec nepřeleze. A stojíme..i se svojí kreativitou. Na té zdi není nic hezkého. Přesto doufáme, že jednoho dne zmizí.
Vtipné mi přišlo přirovnání k Červené královně z Alenky z říše divů – máme připravovat děti ne na minulý, ani ne na současný svět, ale na svět budoucí, o kterém však nevíme, jak bude vypadat (Warlick):-)
Jsme novodobí Prométheové? Trháme si játra při krocení divé zvěře, vyvedeme je do světla a začínáme znovu?
Velmi zajímavý podnět jsem dostala od p. Brdičky, a to na podcast. Nápad na vytvoření referátu v podobě nahrávky zkusím někdy, i přes omezené vybavení, realizovat. Díky šablonám se náš technický park rozroste, takže budu experimentovat.
So: něco jsem si zapamatovala, pochopila, zanalyzovala, vyhodnotila a vytvořila jsem tuto úvahu (Bloomova taxonomie cílů:-)
Děkuji kolegům za plodnou diskusi, lektorovi za přednášku a těším se na další!
Vlasta


    hodnotili 3 uživatelé

7 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    "Často naráží kreativita na ztrnulý mozek, který vlastní šedivý stereotypák, kterého však nemůžete obejít" ...
    Tak tohle se mi líbí. Mým toužebným přáním je, abyste mě na konci kurzu neoznačila za "stereotypáka". Doufám, že se nebudete bát mi říci pravdu?

  2. avatar

    Pravdu nejraději říkám, když vidím, že bude působit jako katalyzátor, který kritizovaného posune dál. A vy se sunete dobře, stále vřed, nezahníváte!:-)Takže pravda, a nic než pravda:-)

  3. avatar


    Nesdílím obecné obavy z toho, že počítače nám ničí sociální kontakty. Dokonce jsem přesvědčená, že v mnohém je to naopak. Tím nechci říct, že přestanu chodit s kamarádkami na kafe, ale taky nemám pocit, že by mi v tom technika nějak bránila :).
    Dokonce mám pocit, že právě tenhle kurs názorně dokazuje, že zajímavé sociální komunity vznikají i virtuálně.

  4. avatar

    Sociální komunity, jistě, ale do jaké míry jsou opravdu "sociální", lidem jako osobnostem užitečné a podporující v duchovním růstu? Raději bych seděla s babičkou, dědou, prababičkou a pradědou u krbu a poslouchala jejich vyprávění, než na Facebooku chatovala s někým, koho jsem ani neviděla a je jen slabá naděje, že někdy uvidím. Chtěla jsem říci, že nastává možnost, že rodina je opomíjena ve prospěch plytkých vazeb na sociálních sítích, které většinou nepřerostou v osobní kontakt a dávají falešný pocit sounáležitosti a soudržnosti v iluzorní komunitě.

  5. avatar

    a já bych ještě dodala že ničí komunikaci jako takovou, děti se mezi s sebou začínají bavit pomocí zkratek, které na těchto sítích používají a často mi připadá, že nejsou schopny delšího, souvislejšího projevu

  6. avatar

    Nedávno se mi stalo, že dvě žákyně, sedíce vedle sebe o přestávce na PC, si psaly po chatu. Když jsem se jich zeptala, proč si to nepoví rovnou odpověděly, že takhle "je to lepší". Opravdu nám počítače neničí sociální kontakty a osobní rozvoj? Zkuste se zeptat, kolik času stráví vaši žáci na PC a kolik s kamarády. U nás jasně převažují počítače. Bohužel.

  7. avatar

    Velká pravda. Už jsem někde psala, že o přestávce seděly dvě holčiny na Facebooku a psaly si namísto toho, aby si povídaly. A pak že počítače neničí sociální vazby:-(

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.